Succesvol blijven? Bied je product als dienst aan.

 Ben ik over 3 jaar nog succesvol? Vraag het je af en grote kans dat je een enorme hoofdpijn voelt opkomen. Wat doe je: steek je je kop in het zand of zoek je een oplossing? Uit de Exact MKB Barometer 2016 blijkt dat de topprioriteiten van ondernemers liggen bij de onderwerpen: meer klanten vinden, huidige producten en diensten verbeteren en kostenvermindering. Wist je dat je een groot deel van die prioriteiten kunt oplossen als je je producten als dienst gaat aanbieden?

Consument wordt veeleisender

In 2017 zal de veeleisendheid van consumenten alleen maar toenemen. Ze willen sneller antwoord hebben op hun vragen, zullen nog vaker van product wisselen en geven makkelijk hun mening op fora en social media. Hoe kan je hier goed mee omgaan? Producten aanbieden als dienst is een goede manier om in te kunnen spelen op snel wijzigende wensen van consumenten en ondernemers. Denk aan het privé leasen van een auto, inclusief verzekeringen, pechhulp en onderhoud. Of een abonnement op contactlenzen waarbij ook vloeistoffen, controles en aanverwante diensten zijn inbegrepen. De afnemer krijgt een vaste prijs per maand voor een compleet pakket. Als aanbieder van diensten, zorg je ervoor dat ze blijven aansluiten op de behoeften. Doe je dit goed, dan zijn je klanten blij en zullen dit doorvertellen aan anderen.

Relevant blijven

Als aanbieder van services krijg je een stabiele inkomstenstroom, omdat je klanten periodiek abonnementskosten betalen. Als je de kwaliteit van je producten hoog houdt, gaan ze minder snel kapot dus dalen je onderhoudskosten. Aan de andere kant moet je zorgen dat je altijd relevant blijft omdat het opzeggen van een dienst zo gebeurd is. De overgang van traditionele productaanbieder naar dienstverlener vergt denkwerk. Mensen willen geen producten, maar het resultaat dat ze met dit product kunnen behalen. Als je daarop focust, dan ben en blijf je goed bezig. Je ondernemersgeest helpt je een eind op weg. Toch moet je er ook voor zorgen dat je bedrijfsprocessen op orde zijn.

Marketing en verkoop

Daarnaast moet je energie stoppen in de marketing en verkoop van je diensten. Wist je dat een aankoopbeslissing al voor 70% is genomen voordat iemand contact met je opneemt? Die beslissingen komen vaak tot stand na een informatieverzameling op internet. En volgens mediabedrijf Zenith is in 2017 naar verwachting 75% van  het internetverkeer afkomstig van mobiele apparaten. Zorg er daarom voor dat je website goed vindbaar en ook goed leesbaar is op mobiel anders ben je minder goed vindbaar in Google. Daarnaast is het verstandig om je website regelmatig te voorzien van nieuwe informatie en is het zaak ook op sociale media actief te zijn. Dit zijn namelijk kanalen waar mensen zoeken naar een product of dienst.

IT ondersteuning

Aan IT ondersteuning en andere zaken die niet direct bijdragen aan je business, wil je zo min mogelijk werk hebben. Je IT kan je daarom beter als dienst afnemen, zodat jij in dienst kan staan van je klanten. Ga over op cloudsoftware en dan het beste op een geïntegreerde oplossing. Hiermee maak je je processen echt efficiënt doordat je gegevens eenmalig invoert die vervolgens beschikbaar zijn in alle deeloplossingen. Je bespaart tijd en je voorkomt fouten omdat je online samen kan werken aan documenten. Daardoor is er maar 1 versie in omloop die bovendien voor alle belanghebbenden beschikbaar is.