Ondernemerstips 2016 / 2017: Auto

De autobelastingen veranderen in 2017 ingrijpend. Deze wijzigingen vloeien voort uit de eerder dit jaar aangenomen Wet uitwerking Autobrief II. Ook op úw autokeuze kunnen zij een grote impact hebben. Waar kunt u nu alvast op inspelen om te voorkomen dat u straks teveel betaalt?

Wijzigingen autobelastingen in 2017

Van 2017 tot en met 2020 worden de CO2-normen voor de BPM-tariefschijven jaarlijks verder aangescherpt. Vooralsnog heeft dit relatief weinig invloed op de prijs van kleine, zeer zuinige auto’s. Veel grotere, in verhouding minder zuinige auto’s, worden door deze maatregel wel beduidend duurder.

De wegenbelasting (MRB) voor alle personenauto’s gaat in 2017 met 2% omlaag. Plug-in hybrides blijven tot en met 2020 nog profiteren van het MRB-halftarief. Wel vervalt vanaf 2017 voor deze auto’s de nu nog geldende aftrek van 125kg bij de bepaling van hun gewichtsklasse voor de MRB. 

Daarnaast blijven volledig elektrische auto’s tot en met 2020 vrij van BPM én MRB. Eigenaren van deze auto’s profiteren tot die tijd bovendien van een lagere energiebelasting als zij gebruik maken van openbare laadpalen.

Vervang uw zakenauto nog dit jaar

Bent u van plan om binnenkort een nieuwe auto (van de zaak) uit te zoeken? Houd dan zeker ook rekening met de nieuwe regels voor de fiscale bijtelling. Hoe zit het ook alweer? De gunstige bijtellingspercentages van 15% en 21% verdwijnen per 1 januari 2017. Vanaf dat moment zijn er voor nieuwe auto’s nog maar twee bijtellingscategorieën: een standaardtarief van 22% en een 4%-tarief voor auto’s zonder directe CO2-uitstoot (0 g/km). 

In 2017 overstappen naar een nieuwe auto van de zaak kan uw maandlasten dus fors doen stijgen. Het kan voor u financieel aantrekkelijk zijn om uw huidige zakenauto nog dit jaar te laten vervangen, zodat voor u nog tot 60 maanden lang de voordelige bijtellingsregels uit 2016 blijven gelden.

Valt de auto van uw keuze in 2016 nog in de hoge 25%-categorie? Gaat u dan vooraf na of het voordeliger is de eerste tenaamstelling uit te stellen tot in 2017. In dat geval valt de auto namelijk in de nieuwe 22%-categorie. Hoewel de BPM tarieven voor met name grotere en minder zuinige auto’s vanaf 2017 iets stijgen, zult u het hogere BPM-bedrag in veel gevallen al snel terugverdienen door de lagere bijtelling.

Overgangsregeling

Valt uw huidige auto op dit moment in een gunstige bijtellingscategorie? Dan geldt een overgangsregeling waardoor u tot 60 maanden lang van die lagere bijtelling profiteert. Heeft uw auto echter een eerste tenaamstelling in 2016 of eerder, en valt deze nu onder het 25%-tarief? Dan zakt uw bijtelling in 2017 niet naar 22% en blijft voor u het hoge tarief ook vanaf 2017 gelden.